Imagine Fund: september 2019

Baarn – 18 oktober 2019 – Het Imagine Fund heeft de maand september afgesloten met een rendement van -6.13%.

Per 30 september 2019 is de NAV van een participatie in het Imagine Fund €125,56.

Het Imagine Fund heeft door winstnemingen een mindere maand achter de rug. Juist onze grootste posities lieten het deze maand afweten. Onze posities in Roku, Invitae en the Tradedesk zijn vanaf 1 januari met meer dan 100% gestegen, maar leverden nu gemiddeld 25% in. In onze ogen niet meer dan een gezonde ronde van winstnemingen, die ons gelegenheid geeft om eerder verkochte posities weer terug te kopen.

We staan aan het begin van het q3 cijfer seizoen en wij hebben er vertrouwen in dat onze deelnemingen net als in het tweede kwartaal de analistenverwachtingen weer weten te overtreffen.  Is dat het geval, dan verwachten wij dat veel van onze investeringen weer nieuwe toppen op kunnen zoeken.

Sinds 1 januari 2019 is het rendement van het Imagine Fund +27.64%, terwijl de Nasdaq een rendement laat zien van +22.41%. Sinds de start op 1 februari 2018 heeft het Imagine Fund een rendement behaald van +25.56% en de Nasdaq +11.50%.

Minder macro, meer technologie

De afgelopen maanden hebben wij bij diverse participanten naar hun mening gevraagd over de inhoud van onze nieuwsbrief. We kregen regelmatig als feedback terug dat onze visie op investeringen en de technologie daarachter het lezen van de nieuwsbrief interessant maakt.

Politieke en macro-economische beschouwingen vindt men minder boeiend omdat wij voor lange termijn in technologie investeren. Wij zullen jullie vanaf nu meer mee nemen in onze visie op bepaalde bedrijven en hun invloed op de toekomst. Gedurende het cijferseizoen zullen wij belangrijke cijfers blijven uitlichten.

Op die manier willen wij de juiste balans vinden tussen informatie voorziening op het gebied van technologie en de Imagine Fund portefeuille. Daarnaast hebben wij een factsheet ontwikkeld die vanaf volgende maand met de nieuwsbrief wordt meegezonden. In de factsheet staat informatie als:

  • prestaties van het fonds;
  • top 5 posities;
  • Imagine Fund vs Nasdaq
  • Cash/equity verhouding.

Mocht u zelf graag iets specifieks terugzien in de nieuwsbrief dan horen wij dat graag.

Esports

Esports is de term voor het spelen van computergames, in wedstrijd verband. Zo kunnen teams/spelers online tegen elkaar een voetbal- of actiespel spelen. Esports wordt vaak gezien als een relatief nieuwe markt, maar niets is minder waar. Esports vindt zijn oorsprong in het jaar 1972.

Het begon allemaal in 1972 op de universiteit van Stanford. Hier werd het eerste videospel competitie gehouden. De winnaar ontving een abonnement op het tijdschrift Rolling Stone.

In de jaren ‘80 kwam Esports in een nieuwe dimensie. Nintendo lanceerde een nieuw apparaat, de NES (Nintendo Entertainment System). Dit was de voorloper van de X-box en Playstation en gaf een totaal nieuwe dimensie aan de besturing, grafische mogelijkheden en de manier van gamen. De NES was zo’n succes dat Nintendo in de loop van de jaren ‘80 ruim 95% van de gamemarkt in handen had.

Nintendo organiseerde in de jaren ‘90 de Nintendo World Championships. Dit was teven het eerste Esports tournament georganiseerd op grote schaal. Er werden in 30 Amerikaanse steden wedstrijden gehouden, waarna de beste spelers uit elke stad tegenover elkaar kwamen te staan in de finale. In de finale speelden ze onder andere Super Mario en Tetris. De uiteindelijke winnaar kreeg een 40-inch TV.

De afgelopen tien jaar is de Esports markt doorgebroken.  De vele technologische veranderingen zorgen ervoor dat spelers over de hele wereld met elkaar kunnen gamen. Dankzij de goede hardware en snelle internetverbindingen kunnen spelers uit Europa spelen tegen spelers uit China en Amerika, zonder dat er hinderlijke vertraging in het spel optreedt. Daarnaast is er een hele nieuwe markt ontstaan in het streamen van games. Dit houdt in dat spelers live uitzenden waar ze mee bezig zijn, zodat andere kunnen meekijken. De markt groeit enorm en de grote technologie bedrijven zijn de laatste jaren gaan inspelen op die trend.

Amazon

Een goed voorbeeld hiervan is de overname van Twitch, door Amazon, in 2014. Amazon betaalde $970 miljoen voor Twitch, dat op dat moment gemiddeld 300.000 constante kijkers op het platform had. Vijf jaar later en onder de scepter van Amazon is dat aantal gestegen naar gemiddeld 1.3 miljoen constante kijkers. Dat houd in dat er 24 uur per dag, gemiddeld 1.3 miljoen mensen kijken hoe andere online spelletjes spelen. In de maand september 2019 is er bijna 900 miljoen uur naar Twitch gekeken. In 2018 had Twitch 140 miljoen maandelijkse gebruikers, wat vergelijkbaar is met de 148 miljoen gebruikers van Netflix.

Bekende gamers kunnen veel geld verdienen als ze hun gamesessies live uitzenden op Twitch. Ze worden vaak betaald door uitgevers om bepaalde games te spelen en sponsoren betalen veel geld als de gamer hun producten promoot. 85% van de Twitch kijkers is mannelijk, en meer dan 50% is tussen de 18 en 35 jaar. Er kan dus zeer gericht geadverteerd worden. Daarnaast kunnen gamers donaties ontvangen van de kijkers, of kijkers kunnen een abonnement afsluiten om bepaalde gamers te volgen.

Tencent

Ook het Chinese Tencent speelt in op Esports. De meest bekeken games op Twitch zijn, deze week, League of Legends, Fortnite en Legends of Runeterra. Deze drie games hebben ongeveer 40% van de streams op Twitch in handen. De eigenaar van deze games? Tencent.

De prijzenpot van alle Esport wedstrijden in 2017 was $121 miljoen. In 2018 had alleen Fortnite al een prijzenpot $100 miljoen. Dat laat duidelijk zien dat de populariteit en professionaliteit van de markt enorm toeneemt.

Microsoft

Microsoft doet al jaren mee in de markt van Esports. In 2001 lanceerde Microsoft de X-box. Deze game console is sinds de introductie eigenlijk de enige serieuze concurrent geweest van de Sony Playstation. In 2014 kocht Microsoft Mojang Studios voor $2.5 miljard. Mojang is de maker van het populaire spel Minecraft. In 2019 heeft Minecraft meer dan 110 miljoen maandelijkse gebruikers. Daarnaast is Microsoft in 2016 een eigen concurrent van Twitch begonnen, genaamd Mixer. In 2019 sloot Microsoft een deal met de bekende gamer ‘Ninja’ (15 miljoen volgers op Twitch). Ninja streamt nu alleen nog maar exclusief via Mixer. De geruchten gaan dat Ninja $10 miljoen per jaar verdient en dat de totale dealwaarde rond de $100 miljoen lag.

Wat 50 jaar geleden begon op een universiteit met als prijs een abonnement op een tijdschrijft, is vandaag de dag een industrie die concurreert met de grootste sport competities ter wereld. Gamers die voor $100 miljoen worden weggekocht bij de concurrent, Esports teams die verkocht worden voor > $25 miljoen, prijzenpotten van > $100 miljoen en overnames van vele miljarden beginnen langzaam in de buurt te komen van de voetbalmarkt in Europa. Dankzij de alsmaar stijgende populariteit blijven de grote technologie bedrijven veel geld investeren in de Esports markt. Op die manier proberen ze voor te sorteren op een industrie waarvan velen geloven dat het de toekomst van zowel sport als entertainment is.

Bron: Statista.com, Visualcapitalist.com, twitchtracker.com

Resultaten

Resultaten 2019Q1Q2juliaugustusseptemberTotaal
       
Imagine Fund+30.78%+0.30%+4.42%-0.73%-6.13%27.64%
       
Nasdaq Comp 100+16.56%+3.60%+2.67%-2.01%+0.75%22.42%
AEX+8.65%+5.97%+1.82%-2.39%+3.92%18.93%

 

Mocht u vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Laurens Ockhuisen & Michiel Beukers

Fondsmanagers Imagine Fund

Laurens Ockhuisen

Geschreven door:

Laurens Ockhuisen

Zoeken

PDF download (Email+naam)

Investeren in de technologie van morgen

Bij het Imagine Fund zijn wij opzoek naar inversteringen die onze manier van leven radicaal gaan veranderen. Download nu de brochure!

Met het versturen van dit formulier geeft u toestemming aan ons om via deze gegevens contact met u te zoeken. Wilt u weten hoe wij met uw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring.

×

What IF?

Heb je vragen? App direct met ons!

× Direct met ons appen?