Imagine Fund: oktober 2019

Baarn – 15 november 2019 – Het Imagine Fund heeft de maand oktober afgesloten met een rendement van +1.27%. De NAV per participatie bedroeg op het eind van de verslagperiode €127,15.

Sinds 1 januari 2019 is het rendement van het Imagine Fund +29.12%, terwijl de Nasdaq een rendement laat zien van +27.69%. Sinds de start op 1 februari 2018 heeft het Imagine Fund een rendement behaald van +27.15% en de Nasdaq +16.30%.

Het cijferseizoen is weer in volle gang en veel bedrijven rapporteerden hun resultaten over het derde kwartaal. Binnen de portefeuille betrof dit onder andere Microsoft, ServiceNow, Illumina en Zendesk. De kwartaalcijfers van deze bedrijven waren over het algemeen goed. Veel bedrijven lieten een mooie groei zien, waarbij veelal de vooruitzichten voor komend kwartaal naar boven werden bijgesteld. De logica in de koersreacties waren daarentegen soms ver te zoeken.

Een goed voorbeeld was ServiceNow. Het aandeel zakte in de drie dagen voor de cijfers al met 10% ($243 naar $220), om vervolgens in de nabeurs handel met nog eens 15% te zakken ($190) toen de cijfers bekend werden. Tijdens het bekend maken van de cijfers kwam ook naar buiten dat CEO John Donahoe het bedrijf gaat verlaten. Donahoe wordt de nieuwe CEO van Nike. Zijn opvolger is Bill McDermott, oud CEO van SAP. De volgende dag opende het aandeel hoger en een paar dagen later noteerde het aandeel weer boven de $240. De koers steeg dus per saldo niet, terwijl het bedrijf goede cijfers rapporteerde.

Aan de koersreactie van ServiceNow is te zien dat beleggers niet zo goed weten wat ze met dit soort snelle groeiers aan moeten. Aan de ene kant staan de bedrijven tegen een flinke waardering genoteerd op de beurs en aan de andere kant laten de cijfers kwartaal op kwartaal weer zien dat dit de bedrijven van de toekomst zijn.

Factsheet

De nieuwe factsheet is klaar en wordt vanaf nu maandelijks meegestuurd met de nieuwsbrief.

De volgende punten zijn terug te vinden in de factsheet:

  • Prestatie Imagine Fund vs Nasdaq100
  • De resultaten van het Imagine Fund
  • De NAV van het Imagine Fund
  • Het aantal posities in de portefeuille en een indicatie van de beurswaarde van de posities
  • Het percentage belegd in aandelen en het percentage cash
  • Top 5 posities in het Imagine Fund

Digital Advertising

 Digital advertising (digitaal adverteren) is een gerichte, data gestuurde advertentie strategie om klanten te bereiken in elke fase van het koopproces. Van het bekend maken van je product of merk tot en met de uiteindelijke verkoop.

Digitale advertenties hebben een aantal overeenkomsten met traditionele advertenties. Beide promoten een bedrijf, product of dienst om meer bekendheid te creëren. Het verschil zit hem in het gebruik maken van digitale kanalen in plaats van traditionele kanalen. Waar bij traditionele advertenties gebruik gemaakt wordt van tijdschriften, kranten, flyers en billboards maken digitale advertenties gebruik van Google, Facebook, YouTube etc. Bij traditionele advertenties richt men zich op de massa en met digitale advertenties heeft men de mogelijkheid om zeer gericht de doelgroep te benaderen.

Digitaal adverteren gaat samen met enorme hoeveelheden data. Je kan de status van een advertentie campagne live volgen en je ontvangt demografische informatie en interesses van een potentiële klant die de advertentie bekijkt. Daarnaast kan men ook heel gericht adverteren. Als een potentiële klant opzoek is naar een TV, dan kunnen TV verkopers zorgen dat hun advertentie verschijnt. Dat is een groot verschil met traditionele advertenties, waar een adverteerder eigenlijk totaal geen inzicht heeft in wie zijn advertentie bekijkt. Daarnaast moet een adverteerder van een billboard langs de snelweg eerst hopen dat mensen het billboard zien en mochten ze geïnteresseerd zijn, dat zij die interesse vasthouden tot ze thuis zijn, om er vervolgens (vaak via het internet) op te acteren.

Dankzij de vele voordelen van digitaal adverteren zien we een duidelijke verschuiving in de markt van traditioneel adverteren naar digitaal adverteren. Een aantal kerngetallen om deze verschuiving duidelijk te maken:

  • De wereldwijde ‘advertising spending’ ligt in 2019 rond de $560 miljard en groeit met gemiddeld 4.5% per jaar;
  • In 2008 werd er wereldwijd $100 miljard uitgegeven aan advertenties in kranten. In 2019 is dat nog geen $45 miljard;
  • De wereldwijde ‘digital advertising spending’ ligt in 2019 rond de $330 miljard en groeit met gemiddeld 15% per jaar;
  • De wereldwijde ‘mobile advertising spending’ is gestegen van $3.5 miljard in 2011 naar ongeveer $190 miljard in 2019. Voor 2021 verwacht men een ‘spending’ van $250 miljard.
  • De verwachte distributie van de wereldwijde advertentie uitgave in 2021 is als volgt: internet (52%), televisie (26.5%), outdoor (6%), kranten (6%), radio (5%) en tijdschriften (3%).

Met het Imagine Fund spelen wij niet alleen in op de trend van ‘digital advertising’ via de grote namen als Google en Facebook, maar ook met drie specifieke bedrijven. Deze maand lichten we S4 Capital en Roku toe. Volgende maand gaan we verder in op The Tradedesk.

S4 Capital

Met S4 Capital spelen we in op de transformatie van traditionele media/advertenties naar digitale media/advertenties. S4 Capital is opgericht in 2018 en is het investeringsvehikel waarin Martin Sorrell (oud CEO van WPP) bouwt aan een digitaal media-imperium. Aan de basis van S4 Capital staat het Nederlandse MediaMonks en het Amerikaanse MightyHive. MediaMonks is een van de hoogst aangeschreven digitale reclame-productie bedrijven ter wereld. Mightyhive is een belangrijke speler in het verhandelen van digitale advertentieruimte (programmatic advertising). Gedurende 2019 zijn er nog een aantal toonaangevende bedrijven op het gebied van ‘digital media’ samengevoegd met MediaMonks en MightyHive;

  • Caramel Pictures: fotostudio’s met klanten als L’Oreal, McDonald’s, Toyota en Lindt.
  • ProgMedia: Programmatic advertising bedrijf in Brazilië. Dankzij ProgMedia heeft MightyHive meteen een voet aan de grond in Latijns-Amerika.
  • IMA: Influencer marketing agency. IMA koppelt bedrijven en reclamecampagnes aan influencers.
  • Firewood: Een digitaal marketing bureau uit San Francisco. Klanten zijn onder andere Google, LinkedIn, Facebook en Salesforce.
  • ConversionWorks & Datalicious: bedrijven uit Engeland en Korea die zich richten op het digitale analytics en data science. Hiermee kunnen advertentiecampagnes gerichter gestuurd worden en kan de vrijgekomen data gebruikt worden om een hogere conversie te realiseren. De bedrijven komen onder MightyHive te hangen.

S4 Capital is dankzij bovenstaande overnames uitgegroeid tot een ‘one-stop-shop’ op het gebied van digitale media en advertenties. Het bedrijf beschikt over 26 kantoren wereldwijd, er werken bijna 2000 mensen en de grootste en meest innovatieve bedrijven ter wereld zijn klant. Wat ons betreft heeft S4 Capital alles in huis om een absolute winnaar te worden.

Een aantal cijfers van het 3e kwartaal 2019

  • De omzet is met 48% gestegen vergeleken met een jaar geleden;
  • De bruto winst steeg met 44% vergeleken met een jaar geleden;
  • De omzet en bruto winst lieten een groeiversnelling zien in het derde kwartaal van 2019 ten opzichte van de eerste helft van 2019;
  • Het bedrijf spreekt opnieuw uit om zijn resultaten op organische wijze te verdubbelen in de komende 3 jaar.

Roku

Roku speelt in op de trend van online televisie kijken. Steeds meer consumenten in Amerika stoppen met het kopen van een standaard televisie abonnement. Ook wel bekend als ‘cord cutters’, wat letterlijk betekent dat ze de ‘kabel doorknippen’. In plaats van dat een consument 65 euro aan Ziggo of KPN betaalt om televisie te kijken, kunnen consumenten met de software van Roku de meeste televisiekanalen streamen. De consument betaalt dus eigenlijk alleen voor de kanalen die hij of zij ook echt wil zien. Consumenten kunnen via Roku ook gebruik maken van Netflix, Disney+, Apple TV en andere streamingdiensten.

De verwachting is dat in 2021 ongeveer 26.5% van de wereldwijde advertentie uitgaven via de televisie verlopen. Het businessmodel van Roku is het aanbieden van advertentieruimte gedurende televisieprogramma’s. Dit is op het eerste gezicht niet anders dan televisiereclame zoals wij het

nu kennen, maar Roku gaat veel verder. Zij weten precies welke gebruiker er naar het programma kijkt, waar hij/zij woont en wat zijn/haar interesses zijn, waardoor zij elke kijker zeer gerichte en geïndividualiseerde reclame kunnen tonen. Zij kunnen in theorie alle kijkers een andere reclame laten zien, iets wat met traditionele televisie ondenkbaar is.

Gerichte en gepersonaliseerde reclamemogelijkheden zijn veel meer waard voor adverteerders. Roku geeft adverteerders sinds kort de mogelijkheid om advertenties te laten zien waar gebruikers op kunnen klikken. Eigenlijk vergelijkbaar met een advertentie op Google of Instagram. Hiermee kunnen adverteerders nog directer hun potentiële klanten benaderen en waar gewenst direct voor de conversie gaan. Stel je voor: tijdens de rust van een voetbalwedstrijd krijg je een reclame te zien van de lokale pizzeria en je kunt de pizza vervolgens met je afstandsbediening bestellen. Het geeft een compleet nieuwe dimensie aan het adverteren via de televisie en de mogelijkheden zijn enorm. Het Roku platform maakt dit mogelijk.

Een aantal cijfers van het 3e kwartaal 2019

  • Omzet steeg met 50% vergeleken met een jaar geleden, naar $260.9 miljoen;
  • Het aantal gebruikers steeg met 36% vergeleken met een jaar geleden;
  • Het aantal gestreamde uren steeg met 68% vergeleken met een jaar geleden naar 10.3 miljard uur;
  • De gemiddelde omzet per gebruiker steeg met 30% vergeleken met een jaar geleden naar $22.58;
  • De bruto winst steeg met 50% naar $118.5 miljoen.

Toekomst

De markt van digital advertising ondergaat grote veranderingen en bedrijven proberen daar van te profiteren door middel van innovatie. S4 Capital maakt het de grote marketingbureaus lastig door zeer hoogwaardige digitale content te leveren, inclusief de mogelijkheid om deze content meteen in te zetten als advertentiecampagnes, tegen een prijs en snelheid waar traditionele bureaus vaak niet aan kunnen tippen. Roku gooit de markt van televisie advertenties op z’n kop door een manier van adverteren aan te bieden die een aantal jaar geleden nog niet voor mogelijk werd gehouden. Bij het Imagine Fund geloven wij dat zowel Roku als S4 Capital nog enorm veel groeipotentieel hebben.

 

Mocht u vragen hebben, of wilt u meer informatie over de beschreven bedrijven, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Laurens Ockhuisen & Michiel Beukers

Fondsmanagers Imagine Fund

Laurens Ockhuisen

Geschreven door:

Laurens Ockhuisen

Zoeken

PDF download (Email+naam)

Investeren in de technologie van morgen

Bij het Imagine Fund zijn wij opzoek naar inversteringen die onze manier van leven radicaal gaan veranderen. Download nu de brochure!

Met het versturen van dit formulier geeft u toestemming aan ons om via deze gegevens contact met u te zoeken. Wilt u weten hoe wij met uw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring.

×

What IF?

Heb je vragen? App direct met ons!

× Direct met ons appen?