Imagine Fund: maart 2020

Baarn – 10 april 2020

Het Imagine Fund heeft de maand maart afgesloten met een rendement van -12,34%. Hiermee staat het behaalde resultaat voor 2020 op -7,60%. De NAV per participatie bedroeg op het eind van de verslagperiode €120,42.

Q1

Waar 2020 goed begon, staat de wereld drie maanden later compleet op z’n kop. Nadat de aandelenkoersen in februari nog nieuwe hoogtepunten behaalde, lijkt op dit moment een economische recessie onvermijdbaar. Zoals wij eerder al meerdere malen  genoemd hebben, hielden wij rekening met een terugval na de forse koersstijgingen in 2019. Onze cashpositie (ongeveer 35%) heeft gelukkig voor enige demping gezorgd.

Vanaf het hoogtepunt in februari verloren verschillende beurzen meer dan 30% van hun waarde. Zo verloor de S&P 500 ruim 33% tussen 19 februari en 23 maart. De Nederlandse AEX verloor in diezelfde periode 32%. Sindsdien lijkt het erop dat de beurzen het herstel weer hebben ingezet.

In onze portefeuille bevinden zich diverse bedrijven die hun product juist in deze tijd populairder zien worden. Denk hierbij aan bedrijven als Teladoc, Zoom, Microsoft, Amazon en Tencent. Er wordt thuis gewerkt, veel meer tijd besteedt aan gamen en boodschappen worden vanuit huis besteld. Dit zijn ontwikkelingen die de door ons voorziene technologische revolutie juist doen versnellen.

Covid-19 heeft de wereld veranderd en dit zal niet tijdelijk zijn. Wij verwachten dat men meer vanuit huis zal blijven werken, meer online zal vergaderen, medische diensten zullen blijvend meer op afstand gestuurd worden en ook op het gebied van educatie zal men meer digitaal blijven aanbieden in plaats van klassikaal.

De wereldwijde pandemie houdt ons voorlopig nog in de greep, maar wij verwachten dat juist de technologiesector weer als eerste zal herstellen, alleen al om bovenstaande redenen.

Imagine Fund

Waar wij in februari weinig last hadden van de correctie, is dat veranderd in maart. De volatiele beurscrash zorgde voor extreme uitslagen. Op index niveau waren uitslagen op dag basis van -5% tot -10% niet ongewoon. Op individueel aandelen niveau waren de uitslagen nog veel extremer, met uitschieters van -30% op een dag. Dankzij onze grote cash positie wist het fonds de schade nog enigszins te beperken, maar alsnog verloren wij een stevige 12,34%.

In tijden van crisis worden bedrijven op een andere manier gewaardeerd dan wanneer het de economie voor de wind gaat. Met die gedachte hebben wij gedurende februari en maart veranderingen aangebracht in de portefeuille, om zo het risico verder te verkleinen.

  • Wij hebben onze defensieve posities vergroot. Dit zijn posities in bedrijven als Amazon, Microsoft Adobe en Apple. Deze bedrijven hebben miljarden aan cash op de balans en kunnen hun hoofd tijdens een crisis relatief makkelijk boven water houden. Wij gaan er zelfs vanuit dat bedrijven als Microsoft en Amazon helemaal geen last gaan hebben van tegenwind maar juist vele nieuwe cliënten voor bepaalde diensten hebben mogen verwelkomen.
  • Een recessie kan de groei van bedrijven onder druk zetten, waardoor investeerders andere waarderingen aan groeibedrijven hangen. Uit voorzorg hebben wij onze deelnemingen in opkomende technologie bedrijven verkleind. Ook al hebben wij de volle overtuiging dat elk groeibedrijf in onze portefeuille een mooie toekomst te wachten staat, zien wij genoeg mogelijkheden om de posities weer te vergroten als de rust is teruggekeerd. Bedrijven die weinig cash op de balans hebben en geen winst maken hebben wij verkocht.
  • Wij houden op dit moment nog steeds een cashpositie aan, nu nog van ongeveer 30%. Op die manier willen wij genoeg ruimte hebben om te kunnen schakelen als er zich kansen voordoen. In de recente sell-off hebben wij een aantal nieuwe namen aan de portefeuille toegevoegd, tegen aantrekkelijke koersen. Aangezien het Covid-19 virus nog niet is opgelost, willen wij die mogelijkheid behouden. Daarnaast verkleint het de volatiliteit van de portefeuille in onrustige tijden.

Innovatie in tijden van crisis

Gedurende een van de ergste financiële crisis van onze generatie, 2008-2009, heeft innovatie een belangrijkere rol gespeeld dan wat investeerders vooraf dachten. Bedrijven die creatievere oplossingen bedachten en die goedkoper, sneller en kostenefficiënter producten/diensten leverden hebben een significant marktaandeel verworven. Bedrijven gingen snijden in hun budgetten, waardoor er naar alternatieve oplossingen werd gekeken. Een mooi voorbeeld is Salesforce, welke gedurende zijn slechtste kwartaal in de crisis, nog steeds zijn omzet met 20% wist te laten groeien. Ook het slechtste kwartaal van Amazon gedurende de crisis, resulteerde in een groei van 14%. Online retail en Software as a Service waren de absolute winnaars van de crisis.

In deze crisis zal dat naar onze mening niet anders zijn. Bedrijven zullen kritischer naar hun bedrijfsprocessen en uitgaven kijken. Daarnaast zal de drang tot innovatie hoger liggen dan in tijden van economische voorspoed. Neem als voorbeeld het thuiswerken. Bedrijven die daar nog niet mee bezig waren moeten nu zeer snel investeren in software en cloud-toepassingen om thuiswerken te faciliteren. Doen zij dit niet, dan lopen ze de kans dat het bedrijf niet meer kan functioneren.

In sommige gevallen kan een crisis ook voor een doorbraak van een product of dienst zorgen. Teladoc, waar wij al geruime tijd in investeren, is zo’n bedrijf. Sinds de uitbraak van COVID-19 ziet het bedrijf een enorme groei in de vraag naar haar diensten. Zelf kwam het bedrijf met een bericht naar buiten dat zij 50% drukker zijn dan dezelfde periode een jaar geleden. Teladoc brengt de huisarts, psycholoog en medische expert naar de patiënt. Via het platform kun je met een huisarts of dokter (video) bellen of chatten via de app. En dat 24 uur per dag, 7 dagen per week, vanaf een locatie die jou uitkomt. Je hoeft geen weken meer te wachten op een afspraak en het bespaart gebruikers een hoop tijd en moeite. Ook de wachtkamer van de huisarts, waar de hele dag andere zieke patiënten hebben gezeten, kun je zo vermijden.

De mogelijkheid om via (video) bellen of chat binnen een paar minuten je symptomen met een dokter te bespreken, vanuit bijvoorbeeld je kantoor of woonkamer, brengt enorme voordelen met zich mee. En het verkleint natuurlijk de kans op een besmetting. De kans is groot dat er veel gebruikers zullen zijn die de dienst ook in de toekomst zullen blijven gebruiken.

Andere voorbeelden van bedrijven die goed blijven draaien in tijden van het Corona virus zijn:

  • Video dienst Zoom gaf aan op het hoogtepunt in december zo’n 10 miljoen dagelijkse meetings te faciliteren. In maart kwam dat hoogtepunt uit op meer dan 200 miljoen dagelijkse meetings. Ook diensten als Microsoft Teams, Google Chat en Slack profiteren enorm van het thuiswerken.
  • Cybersecurity bedrijf Okta gaf in een recente handelsupdate aan meer te gaan verdienen i.v.m. de grote vraag naar beveiligingssoftware.
  • Het laten bezorgen van maaltijden en afhaaleten zit enorm in de lift. Bedrijven als Uber Eats, Just Eat Takeaway, Delivery Hero en Hello Fresh profiteren hiervan.
  • Fitnessbedrijf Peloton profiteert van alle sportscholen die gesloten zijn. Met hun innovatieve producten en fitnessapp geven zij gebruikers de mogelijkheid om vanuit huis fit te blijven.
  • Streamingdienst Disney+ melde recent dat zij de mijlpaal van 50 miljoen betalende gebruikers zijn gepasseerd. Ook Netflix, Roku en Apple TV+ en Prime Video profiteren van een thuiszittende consument.
  • Clouddiensten als Microsoft Azure, AWS en Google Cloud profiteren van het stijgende internet gebruik.

Kansen

Waar een crisis vaak een grote impact op de economie heeft, met alle negatieve gevolgen van dien, is het ook belangrijk om naar de kansen te blijven kijken. Zoals in het verleden is gebleken, staan consumenten en bedrijven in tijden van turbulentie en angst, open om hun gedrag

en denkwijze aan te passen. Beiden zijn opzoek naar goedkopere, betere en creatievere oplossingen om aan hun behoefte te voldoen. Dit geeft innovatieve producten en diensten de kans om door te breken en een groot marktaandeel te verwerven.

Niemand kan voorspellen wat de markt op korte termijn gaat doen. Maar wij kunnen wel goede bedrijven identificeren waarvan we denken dat ze over 5 tot 10 jaar betere en grotere bedrijven zullen zijn.

Mocht u vragen hebben, of wilt u meer informatie ontvangen, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Michiel Beukers en Laurens Ockhuisen

Fondsmanagers Imagine Fund

Laurens Ockhuisen

Geschreven door:

Laurens Ockhuisen

Zoeken

PDF download (Email+naam)

Realiseer rendement met de technologie van morgen

Download de brochure en ontdek het Imagine Fund!

  • Groeimarkten
  • Visie op trends
  • Fondsmanagers
  • Onze investeringen
*
×

What IF?

Heb je vragen? App direct met ons!

× Direct met ons appen?