Imagine Fund: augustus 2019

Volatiele zomer.

Baarn – 18 september 2019 – Het Imagine Fund heeft de maand augustus afgesloten met een rendement van –0.73%.

Per 31 augustus 2019 is de NAV van een participatie in het Imagine Fund €133,76.

Het cijferseizoen bereikte in augustus haar hoogtepunt. Na een goede start voor het Imagine Fund in juli, waren ook de cijfers in augustus sterk. Het negatieve sentiment hield de koersen in sommige gevallen in toom, maar de onderliggende groei liet duidelijk zien dat veel van onze participaties het juiste pad bewandelen. Mede dankzij de goede bedrijfscijfers presteerde het Imagine Fund beter dan de algemene markten.

Door het wederom oplaaien van de handelsoorlog draaide het sentiment gedurende augustus. De volatiliteitsindex steeg met ruim 23%. Investeerders verzilverden na de sterke maand juli wat winsten, wat resulteerde in dalende beurzen. Zo verloor de Nasdaq 2.01% en de AEX 2.39%.

Dankzij een volatiele maand, hebben wij onze cash positie verkleind van ruim 35% naar 28%. De dalende markten, in combinatie met goede kwartaalcijfers, gaven ons mooie koopkansen.

Sinds 1 januari 2019 is het rendement van het Imagine Fund +35.98%, terwijl de Nasdaq een rendement laat zien van +21.50%. Sinds de start op 1 februari 2018 heeft het Imagine Fund een rendement behaald van +33.76% en de Nasdaq +10.66%.

Handelsoorlog

Zoals aangegeven in de vorige nieuwsbrief laaide de handelsoorlog weer volledig op in augustus. President Trump meldde op de eerste dag van de maand dat hij 10% invoertarieven ging heffen op de overige $300 miljard aan Chinese goederen die op dat moment nog een vrijstelling hadden. Dit deed de onderhandelingen geen goed, aangezien beide partijen met elkaar hadden afgesproken geen verdere tarieven in te voeren terwijl zij over een potentiele deal onderhandelden. China uitte zijn onvrede door verdere tarieven in te voeren op $75 miljard aan Amerikaanse goederen. Trump reageerde daar meteen weer op door te melden dat alle bestaande en nieuwe tarieven met 5% zouden worden verhoogd. Tegen het einde van de maand werden de meeste tariefverhogingen weer ‘on hold’ gezet en hebben beide partijen besloten weer met elkaar te gaan onderhandelen. Helaas veroorzaken deze publieke onderhandelingen veel volatiliteit en investeerders zetten steeds meer vraagtekens of een handelsdeal, onder de huidige omstandigheden, überhaupt gesloten kan worden.

Cijferseizoen

In deze nieuwsbrief lichten wij de cijfers toe van Mimecast, Hubspot en Roku.

Mimecast

Mimecast is een bedrijf dat zich specialiseert in het beveiligen van e-mail en data. Het bedrijf rapporteerde haar 1e kwartaal cijfers op 5 augustus 2019. Het was een kwartaal vol verbeteringen en het bedrijf overtrof haar eigen verwachtingen. In vergelijking met het 1e kwartaal van vorig jaar steeg de omzet met 27% naar $99,2 miljoen. De retention rate (omzetgroei van bestaande klanten) steeg van 110% naar 111%. De bruto omzet marge steeg een procent, van 73% naar 74%. Er kwamen dit kwartaal 900 nieuwe klanten bij, wat het totaal op 35.300 brengt. De vrije kasstroom liet een ruime verdubbeling zien, van $9,1 miljoen in het zelfde kwartaal vorig jaar, naar $19,4 miljoen in het afgelopen kwartaal. Mimecast eindigde het kwartaal met $197 miljoen aan cash.

Hubspot

Met de positie in Hubspot spelen we in op de CRM (customer relationship management) markt. Hubspot gaat hier de concurrentie aan met marktleider Salesforce. Beiden partijen leveren een zeer goed CRM systeem, maar het verschil zit in het verdienmodel. Salesforce werkt met een traditioneel SaaS (software as a service) model. Klanten betalen vanaf de eerste dag een x bedrag per maand, per gebruiker en dit bedrag wordt bepaald door het softwarepakket dat gekozen wordt.

Hubspot pakt dit anders aan. Zij laten klanten hun basis CRM systeem gratis gebruiken. Zo kunnen startende ondernemers en kleine bedrijven kosteloos gebruik maken van een zeer goed CRM systeem. Het verdienmodel zit in de extra functionaliteiten die klanten kunnen afnemen. Wil je de marketing software afnemen? Dat kost dan $50 tot $3.200 per maand. Extra verkooptools? $50 tot $1.200 per maand. Wil je jouw klanten via Hubspot support aanbieden? $50 tot $1.200 dollar per maand. Via Hubspot je website optimaliseren? Vanaf $300 per maand. Klanten kunnen hun eigen pakket samenstellen, om zo te voldoen aan hun persoonlijke eisen en wensen.

Bovenstaand businessmodel lijkt goed te werken, want de 2e kwartaal cijfers over 2019 waren ijzersterk. Het aantal nieuwe klanten steeg naar 64.836, wat een stijging is van 35% in vergelijk met een jaar geleden. De gemiddelde uitgaven per klant zijn ongeveer gelijk gebleven en ligt op $9.913. Dat de gemiddelde uitgaven per klant kwartaal op kwartaal zo rond de $10.000 dollar ligt, geeft aan dat bestaande klanten steeds meer betaalde services van Hubspot afnemen. De omzet steeg ten opzichte van het 2e kwartaal 2018, met 33%, naar $163 miljoen. Hubspot heeft bijna een miljard dollar aan cash, wat het bedrijf veel mogelijkheden geeft om te blijven investeren in de toekomst.

Roku

In onze nieuwsbrief van mei 2019 schreven wij ook al over de kwartaalcijfers van Roku. Wij proberen elk cijferseizoen over verschillende posities te schrijven, maar de cijfers van Roku waren zo goed dat we er dit keer niet omheen konden. Wij zullen een direct vergelijking maken met de nieuwsbrief van mei 2019, zodat, als u beide nieuwsbrieven naast elkaar legt, het duidelijk wordt wat voor geweldig kwartaal dit was voor Roku.

  • De omzet steeg met 59%, ten opzichte van Q2 2018, naar $250.1 miljoen;
  • De bruto winst steeg met 47%, ten opzichte van Q2 2018, naar $114.2 miljoen;
  • Roku kreeg er 1.4 miljoen nieuwe gebruikers bij in Q2 2019 en heeft nu 30.5 miljoen gebruikers;

 

  • Het aantal gestreamde televisie uren steeg met 500 miljoen uur in Q2 2019, naar een totaal van 9.4 miljard uur. Dit is een groei van 72% in vergelijking met een jaar geleden.
  • De gemiddelde omzet per gebruiker steeg dit kwartaal met $2, naar $21.06;

 

Anthony Wood, oprichter, CEO en grootaandeelhouder van Roku, gaat er vanuit dat zij de groei kunnen vasthouden. Roku heeft de volledige outlook voor de rest van 2019 verhoogd.

Dankzij de sterke koersstijging het afgelopen jaar, is onze positie in Roku ruim drie keer verdubbeld. Wat begon als een gemiddelde positie, is op dit moment de grootste positie in het Imagine Fund.

 

September

De maand september is volatiel begonnen, maar de rust is relatief snel teruggekeerd. De laatste deelnemingen hebben hun cijfers gerapporteerd en deze voldeden aan de verwachtingen. Aan het begin van september leek er een draai plaats te vinden waarbij investeerders vanuit defensieve in cyclische aandelen stapten. Na een aantal dagen van stevige uitslagen lijkt het erop dat die draai niet doorzet. Verder heeft de ECB de rente verlaagd en een nieuw opkoopprogramma aangekondigd, waardoor de beurzen in theorie meer ruimte krijgen om te stijgen.

In het Imagine Fund behouden wij een actieve strategie, om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op veranderende situaties. Zo houden wij nog steeds een cash positie aan van 28%. Daarnaast houden wij een actieve ‘watchlist’ bij met bedrijven die hoog op ons verlanglijstje staan in het geval van sterke koersdalingen. Een tijdelijke correctie zouden wij dan ook niet als negatief ervaren, maar juist als een kans.

Resultaten

 

Resultaten 2019Q1Q2juliaugustusTotaal
Imagine Fund+30.78%+0.30%+4.42%-0.73%35.98%
 
Nasdaq Comp 100+16.56%+3.60%+2.67%-2.01%21.50%
AEX+8.65%+5.97%+1.82%-2.39%14.44%

 

Mocht u vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

 

Met vriendelijke groet,

Laurens Ockhuisen & Michiel Beukers

Fondsmanagers Imagine Fund

Laurens Ockhuisen

Geschreven door:

Laurens Ockhuisen

Zoeken

PDF download (Email+naam)

Investeren in de technologie van morgen

Bij het Imagine Fund zijn wij opzoek naar inversteringen die onze manier van leven radicaal gaan veranderen. Download nu de brochure!

Met het versturen van dit formulier geeft u toestemming aan ons om via deze gegevens contact met u te zoeken. Wilt u weten hoe wij met uw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring.

×

What IF?

Heb je vragen? App direct met ons!

× Direct met ons appen?